PRAKTISCH

Beschrijving & foto's accommodaties

De beschrijving van de kamers/appartementen is steeds indicatief. Ze zien er over het algemeen hetzelfde uit, rekening houdende met kleine onderlinge verschillen. Vaak zijn appartementen privé-eigendom van particulieren die deze naar eigen wensen hebben ingericht. De foto’s bij de beschrijvingen zijn steeds voorbeeldfoto’s van de accommodaties. Deze foto’s worden ons door de verschillende leveranciers bezorgd. Fouten in deze gegevens kunnen Jongerentravel.be nooit worden tegengesteld. 

Keuze accommodatie

Je kan steeds kiezen uit verschillende types accommodaties, maar hou er rekening mee dat de appartementen eerder klein van oppervlakte zijn. In de appartementen in Spanje kan je de maximumbezetting overschrijden met 1 persoon (extra bed). Als je graag wat ruimer zit, raden wij je echter ten stelligste aan om de appartementen niet met het maximum aantal personen te bezetten! 

  • Studio’s : een studio bestaat altijd uit één (leef)ruimte met slaapgelegenheid voor 2 tot 4 personen. 
  • Appartementen : onderscheiden zich van de studio’s doordat ze minstens 1 aparte slaapkamer hebben. 
  • Hotels : naar keuze een single-, 2-persoons-, 3-persoons- of 4 persoonskamer (naargelang bestemming). Je moet er rekening mee houden dat 3- en 4- persoonskamers vaak 2-persoonskamers zijn waarin extra bedden worden gezet. 

Betrekken/verlaten accommodatie

Kamers/appartementen zijn beschikbaar vanaf 16u à 17u op de dag van aankomst. Hotelkamers zijn beschikbaar vanaf ten vroegste 14u. Je moet op de vertrekdag uiterlijk rond 09u30 jouw kamer/appartement verlaten. Appartementen worden degelijk opgeruimd en netjes gepoetst achtergelaten! 

Waarborg

Bij verblijf in een appartement moet je vaak een waarborg betalen. Je betaalt deze waarborg ter plaatse, rechtstreeks aan de verhuurder (immokantoor). In ruil krijg je de sleutel. Op het einde van je verblijf geef je de sleutel terug en krijg je je waarborg terug, op voorwaarde dat het appartement zich in dezelfde staat bevindt als bij aankomst.* Is dit niet het geval, dan kan je waarborg (gedeeltelijk) ingehouden worden door het immokantoor. Ga je hier niet mee akkoord, dan moet je dit ter plaatse regelen met het kantoor. M.a.w.: de afhandeling van de waarborg is ten allen tijde een zaak tussen jezelf en de verhuurder. Jongerentravel.be heeft hier geen enkele invloed op en kan dus niet aansprakelijk gesteld worden voor meningsverschillen over waarborgen. Welk waarborgbedrag van toepassing is voor welke accommodatie, kan je terugvinden in de laatste praktische reisinformatie die je een maand voor afreis krijgt toegestuurd.

*Opgelet: ook andere zaken (lawaaihinder, verlies sleutel(s), …) vallen vaak onder het huishoudelijk reglement van de verhuurder. In geval van overtreding kan (een deel van) de waarborg hiervoor ook worden ingehouden. 

*Opgelet: Verschillende hotels in Spanje vragen ook een waarborg voor de kamer. 


Schoonmaak appartement

De verhuurders vragen dat je zelf je appartement schoonmaakt. Je kan dit eventueel ook laten doen, tegen betaling. Wanneer je hiervoor opteert, moet je dat zelf regelen met het immokantoor. 

Lakenpakket

Dekens en hoofdkussens zijn in elk appartement aanwezig. Je kan steeds je eigen lakens (1-persoonslakens) of slaapzak meenemen. Wil je dit niet, dan kan je ter plaatse bij de verhuurder lakens huren (kostprijs ? 15,- euro per week). Niet van toepassing op hotelkamers tenzij expliciet anders vermeld. 

Kwaliteit/grootte

Jongerentravel.be is slechts tussenpersoon. We doen al het mogelijke om zo correct mogelijke accommodaties aan te bieden, conform de omschrijving in de brochure/op de website. Zowel wat betreft kwaliteit als grootte blijft dit een middelenverbintenis. Eventuele gebreken of ongemakken die de reiziger vaststelt, moet de reiziger rechtstreeks afhandelen met het lokale immokantoor.

AUTOCARREIS  

Wij reizen met verschillende autocarfirma's. Elke autocar rijdt steeds met 2 ervaren chauffeurs. De autocars zijn voorzien van verstelbare zetels, bar, video/dvd en toilet. Op de bus mag er uiteraard niet gerookt worden. 

Vertrek en aankomst met autocar

De bussen naar vertrekken op maandag- en op vrijdagmiddag, aankomst in België op woensdag- en zondagvoormidda/middag. De exacte vertrekuren zijn afhankelijk van de bestemming en gekozen opstapplaats. 

Opstapplaatsen Spanje (Calella - Lloret - Malgrat)


Opstapplaatsen Kroatië

Opgelet: Wanneer een opstapplaats niet kan doorgaan omwille van te weinig deelnemers, wordt een alternatief voorgesteld.
 

Eten en drinken op de bus

Maaltijden en dranken tijdens de autocarreis zijn niet inbegrepen. Je zorgt zelf voor een lunchpakket. De autocars stoppen ook regelmatig voor zij die onderweg iets willen kopen (hiervan kan afgeweken worden wegens omstandigheden zoals overvolle parkings, veel files, …). Op de autocars wordt er frisdrank en water en soms kleine snacks verkocht aan democratische prijzen. Je mag geen alcohol meenemen op de bus. 
 
 

VLIEGREIS

  • Vliegvakanties SPANJE (behalve Mallorca) : hoofdzakelijk met lijnvluchten van Brussels Airlines of Vueling, vanop Brussels Airport. 
  • Vliegvakanties overige bestemmingen : hoofdzakelijk met chartervluchten van Corendon Airlines, vanop Brussels Airport. Voor heel wat reizen is het ook mogelijk om te kiezen voor een andere luchthaven, vertrekkend vanuit Nederland.
  • Gelieve er rekening mee te houden dat chartervluchten steeds onderhevig kunnen zijn aan uurschommelingen.

Begeleiding

Op de vlucht zelf is geen begeleiding voorzien, wel bij aankomst op de luchthaven van bestemming. 

Korting eigen vervoer

Je kan eventueel op eigen kracht naar je bestemming reizen. Hiervoor wordt een korting op de basisprijs voor een autocarreis toegekend. Contacteer ons voor meer informatie.

Begeleiding JT NEXT

JT NEXT biedt alle voordelen van een volledig georganiseerde groepsreis, zonder dat je verplicht bent om mee te doen met de groep. Strakke prijzen, een grote keuze aan activiteiten, een heleboel leeftijdsgenoten en hopen ambiance! Onze reisleiding ter plaatse zorgt voor de praktische organisatie van vertrek, aankomst en terugkeer, de organisatie van extra activiteiten e.d. Heb je dus een vraag of probleem? Dan is onze reisleiding jouw eerste hulplijn, 24/24! 

Hoe een vakantiedag bij JT NEXT eruit ziet, dat bepaal jij volledig zelf! Chillen op het strand of relaxen aan het zwembad, shoppen in de winkelstraat of een terrasje in het centrum… Jij kiest, want het is jouw vakantie! Onze reisleiding zorgt voor een aanbod aan excursies en een partyprogramma, en jij kiest zelf of je meedoet of niet! Geen verplichtingen, het is jouw vakantie!

We maken uiteraard wel een aantal afspraken, maar die gaan vooral over veiligheid en het behoud van een goede groepssfeer. Niets onoverkomelijk! Gewoon een aantal afspraken om de organisatie zo vlot mogelijk te laten verlopen!

Sports4Fun vzw

Onze monitoren en reisleiders worden ernstig geselecteerd door het monitoren- en opleidingscentrum Sports4Funvzw. Deze selectie gebeurt op basis van ervaring in jeugd- en/of reiswerking of het bezit van een diploma of attest onderwijs, jeugdwerking, sport,... Bovendien kunnen alle monitoren een blanco Uittreksel uit het Strafregister voorleggen.

Om de werking van Sports4Fun vzw te ondersteunen, vragen wij een jaarlijks lidgeld van 15,- euro per gezin. Een jaar loopt van 1 september tot 31 augustus.

Het inbegrepen maaltijdregime wordt steeds vermeld bij de accommodatiebeschrijving. Je kan dit standaardregime vaak upgraden naar vol-pension, all-in, … Als je extra maaltijden wil reserveren, dan doe je dit steeds meteen bij boeking van je reis (bij opties). Let op: het maaltijdregime is steeds hetzelfde per kamer. Het is niet mogelijk om binnen eenzelfde kamer verschillende maaltijdregimes te boeken.

Deze strikte richtlijnen zijn er absoluut niet om je het leven moeilijk te maken. Een autocar heeft echter een maximum laadgewicht. Wanneer dat maximum overschreden wordt, gaat dit ten eerste ten koste van de veiligheid en wanneer dit ten tweede dan nog eens aan het licht komt bij een controle, wordt de autocar meteen van de (autosnel)weg gehaald en kan de reis niet verdergezet worden.

Bovendien hebben wij in het verleden al zeer frequent problemen gehad om alle bagage te kunnen laden, zelfs wanneer er nog extra aanhangwagens voorzien worden. Wanneer iedereen deze richtlijnen volgt, geraakt ook iedereen veilig en met alle bagage op de juiste bestemming.

Handbagage

Je handbagage mag maximum 6 kg wegen. Je mag apart nog een hoofdkussen en/of slaapzak meenemen op de bus. Vergeet geen bagagelabel aan je tas te bevestigen.

Bagage

Je bagage weegt maximum 20 kg! We zijn hier heel streng op. Harde (kunststof) koffers zijn niet toegelaten. Je gebruikt een sporttas, rugzak, zachte koffer, … Vergeet geen bagagelabel aan je bagage te bevestigen. Deze krijg je bij vertrek op de opstapplaats.

Bij overgewicht zal je moeten bijbetalen aan 10,- euro per kilo. Bij overgewicht van meer dan 5 kg zal je een aantal spullen uit je koffer moeten halen en achterlaten tot je aan een aanvaardbaar gewicht komt (en eventueel nog bijbetalen als je toch boven 20 kg blijft). Je bent ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor je bagage. 

Vliegreis

De maximum toegelaten bagage wordt bepaald door de vliegmaatschappij. Je vindt deze info terug in de laatste reisinformatie, die je ongeveer een week voor vertrek krijgt. Je kan ook steeds de website van de vliegmaatschappij raadplegen.

Op bijna elke bestemming kan je kiezen uit een ruim aanbod aan excursies/uitstappen (niet verplicht). Deze programma’s zijn met zorg uitgekozen en op maat van jongeren. Elke activiteit wordt steeds begeleid door onze eigen monitoren/reisleiders en eventueel ook door een plaatselijke erkende instructeur (dit is vaak het geval bij specifieke sporten).

De extra uitstappen kunnen bij de boeking van je reis gereserveerd worden. Het is ook mogelijk om ter plaatse nog extra's te reserveren. Voor een reservatie ter plaatse betaal je wel iets meer.

Wanneer extra activiteiten niet kunnen doorgaan door externe factoren (weersomstandigheden, …) kan je via Jongerentravel.be een compensatie vragen onder de vorm van een reischeque (ter waarde van de som van de extra), dit tot max. 6 weken na terugkeer.

Wanneer extra's worden geannuleerd door Jongerentravel.be (uitgezonderd externe factoren), dan krijg je een terugbetaling van de extra(‘s), op voorwaarde dat je dit binnen 6 weken na terugkeer per e-mail aanvraagt met vermelding van je reiscontract- en rekeningnummer.

Individuele administratie

Kies je voor individuele administratie, dan krijgt elke reiziger zijn/haar eigen reiscontract toegestuurd en kan iedereen individueel zijn/haar eigen betalingen uitvoeren. 

Gemeenschappelijke administratie

Alle reizigers op het reiscontract ontvangen een exemplaar van het reiscontract. Alle betalingen MOETEN echter door de HOOFDBOEKER gebeuren! (De hoofdboeker is de persoon die als geadresseerde, dus rechts bovenaan, op het reiscontract staat.) 

Algemene betalingsinfo

  • Je betaalt steeds onmiddellijk het voorschot, met vermelding van de gestructureerde mededeling. Het saldo betaal je ten laatste 6 weken voor vertrek (de precieze uiterste betaaldatum staat op je reiscontract). Je krijgt hiervoor GEEN aparte herinnering! 
  • Gelieve bij ELKE betaling die je uitvoert de gestructureerde mededeling onderaan op je reiscontract te gebruiken (geen naam, hoofdboeker, periode, … vermelden, beperk je tot de gestructureerde mededeling). 
  • Wanneer we je betaling correct ontvangen, krijg je hiervan GEEN bevestiging. Mocht er een probleem zijn met je betaling dan nemen wij contact op met jou.

Boeken

  • Via fax, post of e-mail, gebruikmakend van het boekingsformulier (kan je downloaden in de eerste stap van de online boekingsmodule).
  • Met de online boekingsmodule op onze website. Je ontvangt een bevestiging met prijsopgave per e-mail en krijgt dan nog 24 uur bedenktijd (Opgelet, niet van toepassing op lastminutes - reizen die binnen 14 dagen aanvangen/!
  • Telefonisch. Onze medewerkers helpen je graag verder!

    Elke boeking is definitief bij ontvangst op ons kantoor (uitgezonderd online boeking meer dan 2 weken voor afreis: 24 uur bedenktijd). Je krijgt zo snel mogelijk (meestal binnen 7 dagen) je reiscontract toegestuurd/doorgemaild. Elke boeking moet eerst intern worden nagekeken. Daarna ontvang je van ons een reiscontract waarmee wij je boeking bevestigen.

Uitzondering op het verzakingsrecht

Hoewel artikel 80 van de wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument bij de verkoop op afstand in een termijn van zeven werkdagen voorziet waarbinnen de consument de overeenkomst kan verzaken is dit verzakingsrecht niet van toepassing op de contracten gesloten via deze website.

Ingevolge het KB van 18 november 2002 worden overeenkomsten op afstand betreffende diensten voor logies, vervoer, het restaurantbedrijf en vrijetijdsbesteding onder bepaalde voorwaarden uitgesloten van het toepassingsgebied van de artikelen 79 en 80 van de wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument.

Deze uitzondering voor de toeristische sector werd ingegeven door de specificiteit van de in deze sector geleverde diensten en is in overeenstemming met de Europese richtlijn 97/7/EG van 20 mei 1997 betreffende de bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten die in artikel 3.2 eveneens een uitzondering voorziet voor diensten betreffende logies, vervoer, het restaurantbedrijf en de vrijetijdsbesteding.
 

“De consument beschikt niet over het recht om van de aankoop af te zien.”

Betalen

Je kan overschrijven op het rekeningnummer van Jongerentravel.be: BE44 7330 0485 1545

met vermelding van de gestructureerde mededeling die je op het reiscontract terugvindt (geen naam, hoofdboeker, periode, … vermelden, beperk je tot de gestructureerde mededeling)! Je mag slechts betalen als je reeds in het bezit bent van je reiscontract!!! Het voorschot (min. 300 euro) moet je onmiddellijk na ontvangst van je reiscontract betalen. Het saldo betaal je ten laatste 6 weken voor vertrek (de precieze uiterste betaaldatum staat op je reiscontract). Je krijgt hiervoor GEEN aparte herinnering!

Wanneer we je betaling correct ontvangen, krijg je hiervan geen bevestiging. Mocht er een probleem zijn met je betaling dan nemen wij contact op met jou.

Bij elke reis kan je een extra reis- en/of annulatieverzekering afsluiten.

  • reisverzekering: € 24
  • annulatieverzekering: € 24
  • all-in verzekering: € 29

De reisverzekering omvat volgende risicodekking: ongevallen, repatriëring, onderbreking, schade,
diefstal, ... Bij aanvraag van een verzekering dienen de polisvoorwaarden vooraf te worden nagelezen ter goedkeuring. Elke boeker beschikt over vrije keuze van verzekeringsmaatschappij. Bij de reservatie van een vliegreis is een annulatieverzekering verplicht. Vliegtuigtickets zijn namelijk altijd no-refund en worden dus nooit terugbetaald.

Opgelet: indien je uitsluitend gebruik maakt van je verzekering via de mutualiteit, moet je bij het merendeel van de mutualiteiten je franchise ter plaatse zelf betalen (bedragen kunnen oplopen tot wel 300 euro)!

De algemene voorwaarden van verzekeraar Protections Travel Insurance kan je hier raadplegen.
 

Jongerentravel.be stelt alles in het werk om van jouw vakantie een succes te maken. Helaas, in uitzonderlijke gevallen, zijn er, ondanks onze inspanningen, toch nog problemen. Wij willen vanzelfsprekend dat je tevreden terugkeert naar huis, maar dit kan enkel als onze monitoren/reisleiders op de hoogte zijn van jouw ontevredenheid!

Bij ontevredenheid of klachten over de reis in het algemeen moet je dit onmiddellijk kenbaar maken aan de reisleiding. Ben je ontevreden met of heb je klachten over de accommodatie, dan moet je de accommodatieverschaffer (immokantoor, receptie van het hotel, …) hier onmiddellijk van op de hoogte brengen. Op het moment zelf kan er aan welke klacht dan ook héél vaak wat gedaan worden, terwijl dit achteraf niet meer mogelijk is. Wanneer je probleem niet naar wens wordt opgelost, moet je je klacht tijdens de reis noteren en dit laten ondertekenen door één van onze reisleiders. Bij thuiskomst kan je deze klacht dan aangetekend aan ons toesturen en wij zullen deze verder behandelen. Klachten die niet ondertekend zijn door minstens één van onze reisleiders kunnen na afloop in België niet in behandeling genomen worden.

Boek je met minstens 10 personen samen een reis van Jongerentravel.be, dan ontvang je volgende voordelen:

  • gratis individuele administratie t.w.v. 5 euro per persoon (je moet dit wel zelf aanvragen tijdens de boeking)
  • gratis vervanging van 1 reiziger tot ten laatste 4 weken voor afreis voor alle reizen met autocar (ipv 100,- euro + administratiekosten)
  • Kostprijs vervanging van 1 reiziger tot ten laatste 4 weken voor afreis voor alle reizen met vliegtuig, slechts 50 euro  (ipv 250,- euro + administratiekosten)

De brochures en website worden opgemaakt met de grootste nauwkeurigheid. De vermelde omschrijvingen en foto's worden aangeleverd door de respectievelijke hoteliers. Voor kennelijke druk- of zetfouten kan Het Reishuis nooit aansprakelijk gesteld worden. De vermelde regimes kunnen eventueel ter plaatse op initiatief van de hotelier licht aangepast worden in functie van hotelbezetting of andere factoren (weersomstandigheden, …). Indien wij voor afreis afwijkende informatie over faciliteiten of services van een hotelier ontvangen, brengen wij u hiervan op de hoogte d.m.v. een erratum. Eventuele errata kunnen nooit aanleiding geven tot een klacht of vergoeding tenzij het een essentiële voorwaarde van de reisovereenkomst betreft en als dusdanig op het contract bij reservatie vermeld werd. De geadverteerde prijzen op de website worden zorgvuldig gecontroleerd.  Zij moeten elke nacht echter terug updatet worden, waardoor fouten in prijzen nooit uitgesloten kunnen worden. De klant wordt geïnformeerd en deze kan dan beslissen of hij/zij alsnog de reis wenst te ondernemen, rekeninghoudend met de prijswijziging, of de reis wenst te annuleren. Indien de klant de reis niet meer wenst, wordt er geen reiscontract opgemaakt en geen verbintenis tot stand gekomen.

Indien u online boekt, ontvangt u onmiddellijk een bevestiging van uw reservatie. U krijgt dan nog 24 uur de tijd om eventuele wijzigingen aan te brengen. Het Reishuis controleert eveneens dat de reis correct berekend is geweest en boekt deze reis, nadat de termijn van 24 uur verlopen is. Het Reishuis stuurt u dan binnen enkele dagen per e-mail een reiscontract toe.